Formel 1

· Biltävlingar
Author

För den med bilintresse är det är svårt att inte fascineras av Formel 1. Tekniska och aerodynamiska underverk som dundrar fram i 350 kilometer i timmen och tar kurvor med minimala marginaler, förare som hela tiden måste balansera mellan taktisk försiktighet och dödsföraktande våghalsighet. Det är inte svårt att se lockelsen.

En dödlig sport

Formel 1 var länge en sport ökänd för sin oroväckande olycksstatistik. Höga hastigheter och stora antal bilar ledde till våldsamma olyckor som inte sällan resulterade i dödsfall. Med tiden har säkerheten dock ökats markant. Säkerhetsåtgärder som gummiförstärkt kevlar runt bensintanken och overaller designade av NASA, med fem lager av flamsäkert material, har gjort att F1 idag åtnjuter den längsta perioden utan en dödsolycka i sportens historia. Men fortfarande påminner våldsamma kollisioner oss om att aldrig underskatta riskerna. Och medan arrangörerna ständigt arbetar för att göra sporten säkrare, försöker förarna hela tiden tänja på gränserna för att få ett övertag.

Vänner, kollegor och rivaler

Årets världsmästerskap toppas av tyske Nico Rosberg och brittiske Lewis Hamilton, som båda tävlar för Mercedes. Stallkollegorna har efter lite mindre än halva säsongen dragit ifrån resten av fältet något, med Rosenberg på förstaplats och Hamilton hack i häl. Förarna är av uppenbara skäl mångas klara favoriter för guldet och rankas högt.

Utanför racingbanan är Rosberg och Hamilton goda vänner, men efter loppet i Monaco surnade deras relation något. Det var framförallt Hamilton som blev upprörd efter att Rosberg knep förstaplatsen, och vägrade skaka hand med kollegan efter loppet. I en intervju sa han även om Rosberg ”Vi är inte vänner. Vi är kollegor”. Efter det ska deras relation ha repat sig något, men hur Hamilton, som är känd för att hamna i bråk med andra förare, kommer reagera ifall Rosberg tar hem hela världsmästerskapet återstår att se.